Edukacija i istraživanje prigodom Međunarodnog dana tolerancije „Nasilne veze su bez veze i nasilje među srednjoškolscima“
Autor: Katarina Crnković, 21. 12. 2018.
Pod nazivom Nasilne veze su bez veze te Prekini nasilni glas 17. studenoga 2018. održana je edukacija učenika o nenasilnom riješavanju sukoba - tolerancijom do vedrijeg ozračje među učenicima. Povodom Međunarodnog dana tolerancije u našoj školi je predstavljeno istraživanje o percepciji i pojavnosti nasilja među mladima te prezentirani su identificirani preventivne aktivnosti koje su proveli naši učenici: Mia Radmanović, 3c i Andrija Filipović, 4.b u suradnji s koordinatoricom Preventivnog programa psihologinjom Sandom Horvatović. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 300 učenika prvih, drugih i trećih razreda naše škole.
Rezultati istraživanja pokazuju da je verbalno nasilje zastupljenije od fizičkog, što je potvrđeno i kroz razgovore s učenicima kojima je prezentirano istraživanje. Učenici su najčešće ogovarali ili bili ogovarani, oko ½ učenika barem se jednom našlo u tim situacijama. Sljedeći po pojavnosti i učestalosti slijedi nazivanje drugog učenika pogrdnim imenom što je učinilo oko ½, ili 57% učenika. Gotovo identičan broj učenika bio je žrtva takvog ponašanja. Što se tiče fizičkih oblika nasilja, oni su rjeđi i događaju se izvan škole. Oko 47% učenika ne poduzima ništa, ili su pasivni promatrači neprimjerenog ponašanja prema drugim učenicima, a oko 42% učenika je izravno, osobno doživjelo etiketiranje, izoliranje i diskriminiranje na račun stila odjevanja, ili življenja. Najrjeđi oblik ponašanja su prijetnje drugim učenicima, 1/3 učenika navodi kako je prijetila drugim učenicima, a njih četvrtina navodi kako im je drugi učenik prijetio. Oko 27% učenika navodi kako je u nekim slučajevima u ulozi nasilnika, a u drugim u ulozi žrtve.
Učenici školsku klimu ocjenjuju s prosječno dobrom ocjenom, a najveća je socijalna distanca iskazana prema učenicima s problemima u ponašanju. Također, u aktivnoj debati oko 1/3 učenika navodi kako je nekad u životu primilo sadržaj preko Interneta koji ih je uznemirio.
Više od 40% učenika navodi kako trebaju sami riješavati nasilne situacije, a odgovor na pitanje;“ Na koji način učenici mogu pridonijeti poboljšanju odnosa unutar škole“ ukazuje na obeshrabrenost jer najveći dio navodi kako ne mogu utjecati na promjene u školskoj okolini te svojim zajednicama i.. Nadalje oko ½ učenika navodi spremnost i volju da se u školi bave temama vezanih uz mir, toleranciju i rješavanje sukoba. I , na koncu učenici navode kako treba češće provoditi preventivne sadržaje za učenike i mlade u školi i njihovih sredina te kvalitetnije sadržajne aktivnosti kako bi mogli provoditi slobodno vrijeme na kvalitetan način. Također, ½ učenika tvrdi kako je nedovoljno izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti te kada bi bilo više aktivnosti rado bi se uključili.
Iako je najzastupljeniji oblik koji se spominje - ogovaranje - oblik blagog nasilja čiji uzroci mogu biti sitne razmirice među učenicima, ono može dovesti do isključivanja djece po određenoj osnovi, a tada postaje ozbiljan problem. Stoga, veoma je važno identificirati i reagirati pravovremeno na pojavnosti nasilja neovisno o kojem se obliku radi.
Prema iskustvima provedenih preventivnih aktivnosti Preventivnog programa škole prevencija nasilja se ne može promatrati izdvojeno od društvenih i ekonomskih činitelja i trendova, stoga u prevenciji nasilja neophodna suradnja cjelokupnog školskog osoblja, učenika, roditelja te društvene zajednice. Poznato nam je kako je elektronsko nasilje, jedno od suptilnijih oblika nasilja jer je povezano s činjenicom da roditelji ne kontroliraju sadržaje koja djeca koriste. U školama i zajednicama u kojima se učenicima ne pružaju drugi sadržaji, internet je jedino mjesto druženja u kojem se nasilje latentno provovodi.
Kada je riječ o prevenciji nasilja važno je pružati učenicima mogućnosti uključivanja u izvannastavne aktivnosti, provodeći edukacije učenika te sistemska istraživanja koja učenicima i nastavnicima daju formativnu, informativna i stratešku smjernicu ka usvajanju socijalnih vještina djelovanja i odupiranja rizičnim situacijama i oblicima ponašanja.. Anketno istraživanje provedeno je uzastopno dvije godine za redom te komparacija rezultata u analizi rezultata u drugom anketnom istraživanju govori kako je nasilje u blagom padu u odnosu na prethodnu školsku godinu. Stoga, škola treba sistematično provoditi edukativna predavanja, radionice i istraživanja jer i mali pomak u percepciji i pojavnosti nasilja je značajan u procesu prevencije.
Zahvaljujemo našim učenicima Mii i Andriji na predanom radu i analizi provedenog istraživanja jer su pokazatelji vrijedni pozornosti našim učenicima, nastavnicima , roditeljima te lokalnoj zajednici.
Sanda Horvatović, psihologinja
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Ustanove |
Korisno |
Ovaj tjedan: 1336
Danas: 440