Umjetna inteligencija u nastavi fizike

Umjetna inteligencija kao podrška u poučavanju, obradi nastavnih sadržaja i poticanju samostalnih aktivnosti učenika u nastavi fizike, može imati višestruku ulogu: od povećanja angažmana učenika do razumijevanja procesa i motivacije učenika za učenje uz pomoć  modernih digitalnih alata. Ideja za integraciju UI u nastavu fizike došla je iz Erasmus + projekta Odiseja digitalnog vremena i edukacija koje sam prošao na mobilnosti.

Umjetna inteligencija korištena je kao pomoćni nastavnički alat kod pripreme i prezentacije nastavnih tema. Koristio sam različite AI platforme i aplikacije za: pripremu kvizova, prilagođenih različitim razinama znanja u razredima, izradu interaktivnih vizualizacija i animacija fizikalnih pojava (npr. gibanja, sila, električnih krugova, kod učenika trećih razreda);  automatsko korištenje primjera i zadataka prilagođenih tempu učenja i interesima učenika, s naglaskom na učenike s prilagodbom sadržaja.

U obradi sadržaja koristio sam AI kao alat koji pomaže u: sažimanju kompleksnih nastavnih jedinica u kraće, razumljivije dijelove koji su pristupačniji učenicima, generiranju dodatnih pitanja i zadataka za produbljivanje tema ili ponavljanje, prikupljanju i analizi povratnih informacija od učenika u realnom vremenu preko chatbota ili formulacija pitanja, što je omogućilo prilagodbu nastavnih metoda. UI se pokazala osobito korisnom u obradi sadržaja hidrostatike i hidrodinamike za učenike drugih razreda. Poticaj učenicima da istražuju i rješavaju zadatke samostalno povezao sam s korištenjem AI alata koji su im bili dostupni poput: poe, perpelxity, gamma, diffit. Učenici su mogli koristiti AI asistente za konzultacije prilikom rješavanja domaćih zadaća ili vježbi, što je poticalo njihovu samostalnost i kritičko razmišljanje. Korištenje AI za obradu fizikalnih podataka ili simulacija što je omogućilo znanstveni pristup u nastavi, imalo je znatan utjecaj na razumijevanje sadržaja.
Integracija umjetne inteligencije u nastavu fizike pokazala se vrlo uspješnom. Učenici su iskazali veći interes i aktivnije sudjelovanje u nastavnom  procesu, a primijetio sam i poboljšanje u razumijevanju složenijih fizikalnih koncepata. Nadalje, korištenje UI alata povećalo je kvalitetu povratnih informacija i omogućilo osobniji pristup učenju. Planiram nastaviti koristit ove tehnologije i dalje ih razvijati u skladu s potrebama učenika i smjernicama suvremene nastave.

 Vedran Žadanj

Skip to content