2023-11-30 16:30:00 Istraživanje o konzumaciji cigareta, alkohola i psihoaktivnih tvari-droga Istraživanje je provedeno povodom Mjeseca bore protiv ovisnosti, a dobiveni rezultati prezentirani suučenicima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima škola i ustanovama koji surađuju s srednjim i osnovnim školama ( CZSS, Uredu za društvene djelatnosti grada Vinkovaca, i VSŽ, Zavodu za javno zdravstvo te djelatnicima MUP. Istraživanje je obuhvatilo učenike srednjih i završnih razreda osnovnih škola na reprezentativnom uzorku od 1015 ispitanika. O rezultatima istraživanja pročitajte pod "više" Rezultati govore :
PSIHOAKTIVNE TVARI – DROGA Prema rezultatima istraživanja 38, 8 % učenika navodi kako mladi uzimaju psihoaktivne droge te 80% navodi kako se najviše konzumira i eksperimentira s marihuanom, a nešto manje s hašišom, amfetaminima, ekstazijem i drugim težim drogama. Što se tiče lakoće nabavke droge te kontakata s osobama prodaje, 30% navodi kako vrlo lako može doći do droge i to od ½ pa do nekoliko sati. Također, 18% navodi kako se u školama koriste psihoaktivne tvari, iako najveći broj učenika ima kritičan stav te drže kako nema lakih i teških droga, sve droge doživljavaju kao teškima. Glavni aktivni sastojak marihuane je THC (složena organska molekula delta-9-tetrahydrocannabinol) koja u mozak dospijeva za sedam sekundi.
Objašnjenje razloge eksperimentiranje i konzumacija psihoaktivnih tvari Opušta i smanjuje kočnice reakcije te može dovesti do euforije, a zatim slijedi smirenost i spavanje Marihuana djeluje kao blagi halucinogeni pojačivač osjetljivosti za boje, zvukove, okuse i mirise. Svakodnevno uživanje marihuane dovodi do fizičke i psihičke letargije uz znakove depresije, anksioznosti i razdražljivosti.Napomena za učenike prilikom konzumacije psihoaktivnih tvari - Dovodi do gubitak motivacije za obveze: pojačanu sklonost zabavi bahatost u komunikaciji s roditeljima nagle promjene raspoloženja iritiranost, nisko samopouzdanje slabo rasuđivanje kršenje pravila negativan stav nepovjerenje i probleme s disciplinom i sl.KONZUMACIJA DUHANA- PUŠENJE S obzirom na učestalost pušenja duhana 70% srednjoškolaca i učenika viših razreda osnovne škole mladih ne puši, dok više od četvrtine to čini ponekad, odnosno svakodnevno.Ukupno gledano možemo reći kako je prevalencija konzumiranja cigareta visoka (30,9 %) tj. svaki treći učenik . Utvrđena je određena korelacija s pušačkim statusom roditelja i učenika; u obiteljima gdje jedan ili oba roditelja puše, veći je i broj učenika koji imaju iskustvo s konzumacijom duhana i obrnuto, u obitelji gdje su roditelji nepušači , manji broj učenika je sklono konzumaciji duhana. Kao razlog pušenja najveći % učenika ( 30,2%) navodi društveni utjecaj i težnja za pripadnošću u društvenom okruženju te 32% navodi tzv. „dobar osjećaj” koji im godi, 19,3% navodi kako se dokazuju pred vršnjacima a 9, 5% nastoji oponašati odrasle, dok 8.2% kao razlog pušenja navodi stresne životne situacije.
Pijenje alkohola ostaje visoko među našim adolescentima koji navode da više od tri četvrtine (83 %) učenika da su probali tj. pili alkohol u životu, a gotovo polovicu (49 %) od njih navodi kako su pili u većim količinama. Iako se prevalencija ekscesivnog epizodičnog pijenja smanjila, u Hrvatskoj, još uvijek je visoko na ljestvici konzumacije alkohola (6.mjestu od 35 zemalja uključenih u ESPAD-ovo istraživanje) Moguće je da su preventivni programi i promjene u nacionalnim zakonskim regulativama vezano uz pijenje alkohola pridonijele smanjenju pijenja alkohola među mladima
KOCKANJE - IGRE NA SREĆU Organizacija i provođenje slobodnog vremena 16% mladih kocka te je kockanje u korelaciji je s kulturnim navikama u obitelji i obiteljskog okruženja što se može interpretirati kako ih to usmjerava ka problematičnom kockanju) Pad klasičnog kockanja je uglavnom potaknuto rastućom popularnosti pametnih telefona i tableta, igranje video igara te se u sve većoj mjeri igraju igre na ovim uređajima Kvalitetna organizacija slobodnog vremena (skoro polovice ispitanih (50% ) navodi kako slobodno vrijeme provodi po kafićima, disko klubovima ili besciljno, jer 40% navodi kako nema prikladna mjesta za druženja bez točenja alkohola, koja smanjenju rizično ponašanje.Preporuke : Multidisciplinaran pristup u prevenciji ovisnosti i edukaciji učenika srednjoškolaca i osnovnoškolaca ( radionice, edukacije- tribine, okrugli stolovi, sportske aktivnosti- natjecanja, debate, parlaonice i dr. aktivnosti mogu dovesti do smanjenja kockanja. Kreiranje kvalitetnih preventivnih programa po školama, evaluirani svake školske godine kako bi se utvrdile promjene koje su se dogodile tijekom provedbe. Suradnja s drugim ustanovama, VSŽ – Uredom za školstvo i sport, Gradom i uredom za društvenih djelatnosti u školstvu,ZZJZ, MUP, Centrom za prevenciju i liječenja ovisnosti,CZSS, školskom medicinom i naravno roditeljima može također djelovati do smanjenja ove novonastale ovisnosti među našim adolescentima. Organizacija vršnjake edukacije koje potiču učenike – adolescente na aktivno uključivanje i zalaganje u društvu. U cjelokupnoj interpretaciji rezultata istraživanja o cigaretama, alkoholu i psihoaktivnim tvarima , uključili su se i djelatnici i viši kriminalistički djelatnici MUP, Zavoda za javnog zdravstva - školske medicine te sami učenici. Zaključak je kako odgojno obrazovne ustanove ne mogu sami djelovati u prevenciji već je potrebno multidisciplinarni pristup kako bi koordinirali i češće analizirali aktualno stanje po pitanju eksperimentiranja i konzumaciji navedenih psihoaktivnih tvari, pušenja, alkohola i kockanja, a sve za dobrobit naših mladih i zdrave društvene zajednice. Izvješće provedenog istraživanja provela i prezentirala : Sanda Horvatović, prof. psihologije |
Zdravstvena i veterinarska škola Dr. Andrije Štampar |